את 12 השנים הראשונות לחיי הבוגרים, עברתי כתקציבאית וסופרוויזרית, במשרדי הפרסום המובילים בארץ. בהמשך ניהלתי מחלקות שיווק בכמה חברות וארגונים – שהאחרון ביניהם היה קניון גדול בשרון. מגיל מאוד צעיר, 24 ליתר דיוק, היו באחריותי תקציבי ענק שבעזרתם הייתי אמורה לייצר תוצאות של תנועת לקוחות ערה ומוגברת, שיענו על הצו של הגדלת ההכנסות לאותם גופים עבורם עבדתי.
בשנה השנייה שלי כתקציבאית, הישיר אלי מבט בעלים של חברת בניה מאוד מוכרת ושאל: "מתי בפעם האחרונה הרווחת את הסכום שאת מבקשת"?
זה היה אחרי שנימקתי במצגת מאוד מרשימה, מה ניתן לעשות עבור אחד הפרויקטים שלו – לו רק הגדיל את התקציב בכמה אחוזים..
עברו מאז יותר מ 30 שנים, השאלה שלו מהדהדת במוחי בכל פעם כשאני מכינה עבורי או עבור לקוח שלי, את עוגת התקציב לשיווק לטווח הבא.
מאז פגשתי עוד כמה מורי דרך שחלקם באמת הקדישו מזמנם לדיונים פתוחים בכל הקשור לסוגיית תקציב השיווק בעסקים פרטיים, חברות וארגונים.
* הבהרה: שיווק, זהו התחום שעוסק בחיבור בין העסק לקהלי היעד.
משלב הבידול והמיתוג, קביעת האסטרטגיה בפילוח לקהלים ולמוצרים של העסק, הגדרת
תקציב שנתי לפי תכנית עבודה ועד מעקב אחרי התוצאות שהשיווק הביא לצמיחה העסקית.
*פרסום, קידום מכירות, יחסי ציבור אלו הזרועות המבצעות של תחום השיווק.
אין אמת אחת בשאלת התקציב לשיווק, יש כל כך הרבה חלקים שמרכיבים את התמונה.
לכן, מנהלי השיווק הטובים יודעים את הכלל – השיווק מתחיל מתוך העסק. הרציונל של הכלל הזה הוא כמו משוואה עם 2 נעלמים.
חלק אחד של המשוואה:
עוגת התקציב לשיווק, חייבת להיות מגובה בתכנית פעולה מסונכרנת עם יעדי המכירות והצמיחה של העסק.
חייב להישמר ערוץ מידע פתוח בין אגף הכספים מול מחלקות השיווק, התפעול, הייצור, המכירות/שימור לקוחות – כדי שאכן השיווק יביא את התוצאה המצופה ממנו.
לכן, כשיש האטה בעסק – הייצור לא מספיק לעמוד ביעדים, או, חסר כוח אדם, או עזיבה של לקוחות אסטרטגיים וכדומה – תקציב השיווק גם הוא מושפע ועד שתתגבש תכנית פעולה מעודכנת, טוב ונכון לעצור הוצאות שיווק או לפחות לייעל את ההוצאות לכיוונים אפקטיביים.
חלק שני של המשוואה:
עוד לפני כל תקציבי הפרסום עתירי ההון, ההשקות ועלויות קדום המכירות – כל עובד בעסק הוא איש השיווק הטוב ביותר. גם אם הוא לא יפגוש , לעולם, את הלקוח.
- תכניות העבודה, היעדים ובדיקות הביצוע – מנותבות מראש הפירמידה לכל בעלי התפקידים, בהתאמה.
- הידיעה ששימור לקוחות פעילים,היא הביטחון ליציבות של העסק. ועל שימור הלקוחות ממונים העובדים בתפקידיהם השונים.
- קיימת שפה משותפת לכלל העובדים בעסק
- נשמרים ערכים ונהלים בהלימה למודל הבידול שנקבע לעסק
- שקיפות ושיתוף מידע – מועברים לכלל העובדים, בהתאמה לתפקידם בעסק
לסיכום:
גם אם יש לך עסק קטן, חברה עם מעט עובדים, או ארגון גדול, עיקרון ניהול העסק ובכלל זה ניהול תחום השיווק – נשמר באותה מידת דיוק.
אחרי שיוגדר המבנה הארגוני, יוגדרו הסמכויות ותחומי האחריות לכל תחום, ייקבעו נהלים לאיסוף מידע, תהליך קבלת ההחלטות יהיה מבוסס על נתוני אמת – גם תקציב השיווק ויעדי הביצוע שלו, יניבו את התוצאות הרצויות.
תחום השיווק הוא הגשר בין היכולות של העסק ללקוחות הפוטנציאליים שלו.
רק עבודת ניהול מקיפה, תבטיח שישמר רצף בין משימות השיווק למשימות של כלל העסק ומכאן הדרך לעסק צומח ומרוויח, אפשרית וטובה יותר.
כדאי לך להכיר את תכנית הליווי יחד לצמיחה ורווחיות של העסק שלך.
לחלץ את העסק מסכנת קריסה להבראה ותזרים מאוזן.