איך לחשב עלות של שעת עבודה לעסק?
העסק שלך, מעצם היותו יחידה עסקית, יש לו עלויות קבועות.
עוד לפני שיצרת מכירה אחת, עוד לפני שיזמת פעילות שיווקית מכל סוג שהוא – כבר מונה ההוצאות מתחיל לעבוד.
אלו ההוצאות הקבועות והשוטפות שנובעות מתחומי תפעול השונים.
ולמה חשוב לבודד את עלות השעה הבודדת?
כי זו למעשה הבדיקה הראשונה שעסק ששואף ליעילות צריך לעבור.
רק כשהמידע הזה פרוס לפנייך, ניתן לקבל החלטות ולנקוט פעולות של פיקוח על ההוצאות ו/או הפחתה בחלק מההוצאות.
אחד המרכיבים הכי משמעותיים שמשפיעים על הוצאות התפעול של העסק וגם על עלות של כל מוצר או שרות בודדים – הוא עלות שעות העבודה.
כמעט בכל עסק שאני מלווה בתהליך עומק או נפגשת להדרכה ממוקדת עם בעל העסק, העצמאי – נמצא שחישוב ההוצאות כמעט ולא לוקח בחשבון את "הזמן".
אותן שעות עבודה שמושקעות בפיתוח העסקי, בהכנת מוצרים חדשים וכמובן בתהליכי השיווק והמכירות.
לא משנה אם מדובר במוצרי מידע ותוכן, מוצרים פיזיים או מוצרי שירות, בכל המקרים נדרשים בעלי העסקים ועובדים מטעמם לצבר שעות עבודה שאם לא כוללים אותן בתחשיבי העלות ולא מגלמים אותן למחיר הסופי ללקוח – סופו של דבר שמחיר המכירה יהיה חסר, לא יכסה את העלויות האמיתיות ויגרור את העסק להפסדים.
חישוב עלויות שעת עבודה מתחלק ל 2 ערוצים מקבילים.
ערוץ ראשון – חישוב עלות כל שעת עבודה שיש לעסק, מעצם היותו יחידה כלכלית.
ערוץ שני – חישוב עלות שעת עבודה שנכללת בחישובי עלות המוצר ללקוח.
בואו נתמקד בערוץ הראשון, ואחת ולתמיד כל עסק ידע כמה עולה כל שעת עבודה
מסך שעות הפעילות שלו ביום, בחודש ולאורך השנים.
המידע הזה קריטי כדי לשמר עסק יעיל ויציב. מתוך הנתון הזה ניתן לקבל החלטות שקשורות להשקעות, גיוס עובדים או כל מהלך שישפיע על צמיחתו של העסק.
הערה חשובה: נבהיר עיקרון מנחה שחשוב לתחשיבי תכנון/עלויות/הכנסות בעסקים –
החישוב נעשה לפי ממוצע שנתי בחלוקה ל – 12 חודשים.
טבלת ריכוז ההוצאות הקבועות, היא הבסיס שממנו מחשבים את עלות שעת העבודה של העסק.
זה תרשים הטבלה שיצרתי ולנוחותכם תעתיקו ותכניסו אותה לתיקיות הניהול השוטף.
עכשיו נעבור לשיטת החישוב:
שלב א':
נבחן, כמה ימי עבודה יש בכל חודש בפועל?
תשובה: נספרים 22 ימי עבודה. בקיזוז שבתות/חגים/ימי חופשה וכד'.
שלב ב':
נבחן, כמה שעות עבודה יש בכל חודש?
תשובה: 8 שעות עבודה ביום X 22 ימי עבודה = 176 שעות עבודה בחיי כל עסק.
לצורך הנוחות נעגל את הנתון ל – 180 שעות עבודה בכל חודש.
הערה חשובה: נתון זה מבוסס על חישוב ריאלי לא משנה כמות העובדים, תחום העיסוק וכד'.
היוצאים מכלל זה הם מפעלים יצרניים שעובדים 24/7/365 ועסקים בינלאומיים שתלויים
גם בשווקים בינלאומיים.
בעלי עסקים שעובדים יותר שעות בממוצע החודשי והשנתי הם אחד מהשניים:
או שהם לא יעילים או שצריכים לחשב צבר של שעות נוספות בעקבות פרויקטים ממוקדים.
שלב ג':
נבחן: כמה עולה כל שעת עבודה לעסק?
הנוסחה :
סה"כ ההוצאות השוטפות של העסק חלקי 180 שעות = תעריף עלות שעתי.
לדוגמא:
עסק שסך ההוצאות השוטפות שלו לחודש הן 10,000 ₪
חלקי : 180 ש"ע
סה"כ עלות שעת עבודה = 55.5 ₪ לשעה
עוד דוגמא:
עסק שסך ההוצאות השוטפות שלו לחודש הן 25,000 ₪
חלקי : 180 ש"ע
סה"כ עלות שעת עבודה = 139 ₪ לשעה
לנוחותכם השקף לנוסחה:
זה הזמן לחשב, כמה עולה שעת עבודה בעסק שלך?
על בסיס הנוסחה והדוגמאות, כל אחד יעשה את התחשיב שלו.
תזכורת – זו העלות של שעת העבודה ל ע ס ק בלבד!
זהו נתון מדידת יעילות בלבד, לא נכון לבסס עליו את התמחור ללקוחות.
תזכורת נוספת – סך סעיף ההוצאות השוטפות, כולל את ההוצאות הקבועות, משכורות,
הלוואות וכד'.
סעיף ההוצאות השוטפות אינו כולל – הוצאות ישירות לפיתוח והנגשת כל מוצר או שירות מהעסק.
לשם כך נצטרך לקיים תחשיב נוסף והוא יהיה חלק מתחשיב עלות שעת עבודה כמרכיב בתמחור תעריף המכירה ללקוח.
על שיטת התחשיב הזו ועל עוד מרכיבים שחייבים לכלול במחיר הסופי ללקוח
אני מרחיבה בתוכנית ליווי עסקי המותאמת במיוחד לעסק שלך.
פרטים נוספים על התוכנית ניתן לקבל בלחיצה על הקישור כאן.
אשמח לפגוש אותך באחת מתכניות הלווי וההדרכה שאני מציעה
לעסקים שמבקשים למצוא פתרונות לניהול מניב רווחים.
עכשיו אפשר להתקדם לקביעת עלות שעת עבודה כבסיס למחיר מכירה.
איך לתמחר עלות שעת פגישה
מתוך 180 שעות עבודה בחודש, רק 60 שעות הן שעות מייצרות הכנסה.
אותן 60 שעות צריכות לכסות את עצמן ואת יתרת 120 השעות שבפועל משמשות למשימות התנהלות וניהול העסק.
לכן מאוד חשוב לייצר מחירון שמבדיל בין סוגי תעריפים של "שעות מחיר מכירה".
הסכום/הנוסחה | סוג התעריף |
סה"כ הוצאות בחודש | שעת עבודה עבור לקוח לא פגישה |
מוסיפים לתעריף הבסיס (שיצרת למעלה) 25% *העלות נטו לעסק לא כולל רווח רצוי | שעת עבודה מול הלקוח/פגישה |
בשלב הזה כבר יצרת מחירון מאוד ברור של תעריפי עלות כל סוגי שעות העבודה.
בעזרת המחירון ניתן להתקדם לתמחור כל מוצר או שירות מהעסק.
כי הרי ברור לך שבנוסף לעלויות הישירות של כל מוצר או שירות יש הוצאות עקיפות שחייבות להיכלל בחישוב תמחור של כל מוצר או שירות מהעסק.
איך לחשב הוצאות קטנות של זמני עבודה?
יש משימות בהכנת המוצק/שירות ללקוח שלוקחות שעות שלמות ואפילו במכפלות של זמן.
אבל איך מתמחרים שיחה של 10 דק' או משימה שביצעת עבור הלקוח ונמשכה 7 דק'?
הרי אתה לא אמור לספוג את העלויות הללו. זה רק יוצר הפסדים במצטבר.
החישוב הוא פשוט:
במחירון שיצרת התעריף הוא לשעה שלמה = 60 דק'.
צור עוד עמודה ותכניס תעריף של דקה בודדת
עלות שעת העבודה : 60 דק' = תעריף נטו לכל דקה.
לדוגמא: תעריף שעתי= 350 ₪ : 60 דק' = 6 ₪
ועכשיו משימות שלוקחות חלק משעה ניתן לתמחר בקלות
6 ₪ = 42 ₪ X7 דק'
תזכורת: זה תעריף נטו לעסק. לפני חישובי רווח, מע"מ וכל שאר רכיבי ההוצאות לתמחור המלא.
למה עסקים נופלים בגלל תמחור לא נכון?
קביעת מחיר נכון הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר לעסקים. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות, והנה כמה מהן:
מחסור ביכולות בניהול עסקי: תמחור נכון מחייב יכולות ניהוליות טובות, כגון הבנת עלות ורווח, ניתוח שוק, וכדומה. לעסקים שחסרים בידע בניהול עסקי יכול להיות קשה לקבוע מחירים נכונים.
חוסר הבנה של העלות האמיתית: חשוב להבין את העלות האמיתית של כל מוצר או שירות לפני שקובעים את המחיר. הכוללת את העלות הישירה (כמו עלות חומרי הגלם והעובדים) וכן העלות העקיפה (כמו עלות תחזוקה והתחדשות מכונות וציוד). חוסר הבנה של העלות האמיתית עשוי להוביל להצעת מחירים לא נכונים.
חוסר מידע על השוק: לקבוע מחיר נכון דורש יכולת לנתח את השוק ולהבין את התנאים המכירתיים הנוכחיים. עסקים שחסרים מידע על השוק עשויים לקבוע מחירים לא נכונים.
חוסר הסכמה וויכוח פנימי: שותפים עסקיים יכולים להיות עם דעות שונות בקשר למחירים, וחוסר הסכמה כזה גורר טעויות בתמחור וחשיפה גבוהה לסיכונים.
מה ההבדל בתמחור שעת עובד לשעת עבודה של בעל העסק?
תמחור שעת עובד לשעת עבודה של בעל העסק מתייחס לעלות האמיתית של העובד לעסק, כולל כל העלויות הקשורות לעובד כגון שכר, ביטוחים, חופשות, וכו'.
בעצם, זהו תמחור המתמקד בעלות הכוללת של העובד לעסק ומתאר את העלות האמיתית של העובד לשעת עבודה.
בניגוד לזה, תמחור שעת עבודה ללקוח מתייחס למחיר שהלקוח ישלם עבור שעת עבודה של העובד. במקרה זה, עלות הכוללת של העובד לעסק יכולה להיות שונה מהמחיר שהלקוח ישלם, משום שהחברה מוסיפה מרווח למחיר הזה כדי להרוויח כסף עבור השירות או המוצר.
לכן, תמחור שעת עובד לשעת עבודה של בעל העסק מתבסס על העלות האמיתית לעסק, בעוד שתמחור שעת עובד ללקוח מתבסס על המחיר שהלקוח ישלם עבור השירות או המוצר, כולל את העלות כוללת של העובד וכן את המרווח של החברה.
המלצה שלי : לתמחר עלות עובד מטעם העסק בתעריף הבסיס שנקבע במחירון. אותו תעריף שמחושב עבור שעות עבודה בתוך העסק.
רוצה לעשות סדר בתמחור המוצרים והשירותים בעסק שלך
מזמינה אותך למרתון תמחור ויחד נפצח את הקוד לתמחור נכון ,בדיוק לעסק שלך.